Yamaha DT


Den vanligaste modellen i DT50 klassen är Yamaha DT50 MX. Det första tillverkningsåret var år 1978 och mopeden hade då 3 hk och en toppfart på omkring 60 km/h. Man fick dock inte köra mopeden i Sverige, och det dröjde fram till år 1983 innan den kom hit. För modellen skulle få köras i Sverige var man tvugna att strypa mopeden.

Mopeden tillverkades mellan 1978 och 1995
Mellan åren 1978 och 1995 då modellen tillverkades gjordes väldigt få förändringar på mopeden. Motorn har varit exakt likadan hela tiden, och det enda man gjort lite småändringar på är bromsar och elsystem.

På modellerna från åren 83-89 finns en halv/helljus knapp. På modellerna 83-89 finns en ”rund” 4 kantig baklampa. På modellerna från år 89-95 är baklampan ”rak 4 kantig”. Framlampan/kåpan skiljer sig också lite mellan de olika modellerna.

De vanligaste färgerna på modellen Yamaha DT50 MX är röd/svart, vit/rosa och svart/lila med silverfärgad ram.

Yamaha DT 50 M

DT50M är en moped som tillverkades 1978-1981. Modellen importerades aldrig till Sverige. Mopeden liknar en Yamaha FS1 med lite längre sadel och längre gafflar. Framlyktan och avgasröret skiljer sig också lite men i övrigt är den snarlik Yamaha FS1

Yamaha DT 50 R

Mopedmodellen Yamaha DT 50 R har tillverkats sedan år 1992. Utseendemässigt påminner modellen DT50R väldigt mycket om den populära 125cc motorcykeln med samma namn som började säljas år 1989. Trots att mopeden är luftkyld så är den utrustad med stora kylarvingar. Detta är förmodligen för att Yamaha tyckte att detta såg betydligt snyggare ut med kylarvingar än med bara en kal tank.

Motorn
Motorn är samma som på modellen MX med ända skillnaden att förgasaren var av modell Dellorto (14mm) och att den har orginal drevningen 11/48. Vikten på denna moped ligger på hela 99 kg, jämfört med MX modellens vikt på 88 kg. Detta är på grund utav att DT 50 R har en kraftigare ram. Elsystemet skiljer sig även det lite från MX modellen. DTMX har ett 6 volts system medan DTR har ett lite kraftigare 12 volts system.

Yamaha DT 50 LC

Modellen Yamaha DT 50 LC började tillverkas år 1983 och pågick till en bit in på 2000-talet. Namnet LC på mopeden kommer ifrån Liquid Cooled vilket på svenska betyder vattenkyld. Mopeden är gjord för ett varmare klimat och importerades aldrig till Sverige.

Motorn är på hela 7,2 hästkrafter (hk) och har 6 växlar. I Sverige får en moped egenteligen bara ha 1 hk, och det är förmodligen också därför som modellen LC aldrig importerades hit.

Mopeden väger bara 77 kilo och i orginal utförande har den en topphastighet på ungefär 80 km/h. Även hastigheten är förmodligen en bidragande orsak till att den aldrig togs in i Sverige då topphastigheten för en moped (EU) idag är 45 km/h.

Mopeden används som polismotorcykel i vissa länder, bland annat i Portugal.